Jak chronić oczy w pracy biurowej?

Codziennie w pracy biurowej spędzamy co najmniej 8 godzin. W tym czasie nasze oczy narażone są na promieniowanie z monitora komputera, o którego negatywnym działaniu wszyscy wiemy. Niestety wielu z nas nie może ograniczyć czasu spędzonego przed ekranem komputera. Często pojawiają się uciążliwe dolegliwości, jak np.: zespół suchego oka, łzawienie, pieczenie i czerwone oczy. Aby temu zapobiec, powinniśmy odpowiednio ustawić akcesoria biurowe oraz poznać zasady, których zastosowanie sprawi, że praca przed monitorem będzie jak najmniej szkodliwa.

Prawidłowe ustawienie artykułów biurowych
Podczas pracy biurowej przed komputerem musimy pamiętać, aby siedzieć w odpowiedniej odległości od monitora (minimum 50-70 cm od twarzy). Środek ekranu powinien znajdować się o 22 cm poniżej oczu, monitor nie może być ustawiony na biurku za wysoko. Jeżeli ekran jest za nisko, możemy go ponieść lub podłożyć pod niego chociażby książkę. Komputer ustawmy bokiem do okna, aby zapewnić sobie dostęp do naturalnego światła.

Dobrym rozwiązaniem jest nałożenie na ekran odpowiedniego filtra, który będzie tłumił odbicie światła. Jeżeli jest zbyt jasno w pomieszczeniu, trzeba zasłonić rolety lub żaluzje. Powinniśmy unikać kontrastu między jasnym ekranem a ciemnym wnętrzem. Musimy tak ustawić komputer, aby na monitorze nie było widocznych żadnych odblasków, które męczą nasz wzrok. Blat mebli biurowych powinien być oświetlony lampką, którą ustawmy tak, aby światło nie odbijało się od klawiatury.

Gimnastyka i przerwy w pracy
Ponadto warto zakupić sobie okulary antyrefleksyjne i wykonywać odpowiednie ćwiczenia oczu. Kilkuminutowa gimnastyka poprawi akomodację oka i wzmocni mięśnie gałki ocznej. Oderwijmy na chwilę wzrok od komputera, wstańmy od biurka i popatrzymy w dal przez okno, najlepiej na zielone drzewa lub trawę. Nie zapominajmy o robieniu sobie regularnych przerw w pracy i częstym wietrzeniu biura. Postaramy się, aby w pomieszczeniach biurowych, w których pracujemy powietrze nie było suche. Podczas sezonu jesienno-zimowego poprośmy szefa o zakup nawilżaczy powietrza. Unikajmy dymu papierosowego i kurzu. Jeżeli nasze oczy są przemęczone, łzawią lub pieką, zaopatrzmy się w krople do oczu i udajmy się koniecznie do okulisty. Na co dzień jedzmy produkty bogate w witaminę A, E i C oraz mikro- i makroelementy, m.in.: cynk, selen i magnez. Równie cenny dla naszych oczu jest beta-karoten, który znajdziemy w marchewce i dyni oraz luteina występująca w czarnych jagodach.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Post Author: Grzegorz Kozłowski

Grzegorz Kozłowski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *