Jak zrobić dobre notatki?

robienie-notatek-akcesoriawbiurze-plNotowanie jest sztuką zapisywania pewnych informacji w krótkim czasie. Na studiach ta umiejętność jest kluczowa, aby utrwalić jak najwięcej wiedzy przekazywanej ustnie. Okazuje się, że wielu studentów nie potrafi efektywnie notować, w rezultacie ma problem z zapamiętywaniem dużych partii materiału. Czynność przydaje się w kolejnym etapie życia, m.in. w pracy zawodowej. Może dla niektórych robienie notatek to strata czasu, warto jednak wziąć pod uwagę, że wykonując ręcznie zapiski, uczymy się zapamiętywania i utrwalania materiału. Jak sporządzić dobrze notatki w pracy, aby służyły nam przez długi czas? Oto krótki poradnik.

Błędy w notowaniu
Kiedy rozmawiamy przez telefon w firmie, zwykle robimy szybkie notatki, które nie zawsze są czytelne. Po dwóch godzinach nie potrafimy już rozczytać naszych bazgrołów z karteczek samoprzylepnych, które fruwają po całym biurku. Czasami zapisujemy chaotycznie na tej samej kartce różne informacje. Później mieszają nam się dane i fakty, które dotyczą tylko jednej branży. Niektórzy tworzą zapiski w notatniku komputera. notatki-akcesoriawbiurze-plCzęsto zdarza się tak, że plik nie zostaje zachowany, czego konsekwencją jest utrata ważnych informacji. Osoby, które zapisują permanentnie wszelkie dane w swoim PC-cie, mogą mieć chaos w plikach lub nadmiar folderów. Mimo wszystko jestem zwolennikiem notowania ręcznego w zeszytach i notatnikach. Podczas kodowania i zapisywania tego co słyszmy, wzmacniamy  naszą koncentrację i uwagę. Takie ćwiczenia dla mózgu są wskazane w każdej pracy biurowej.

Metody zapisywania
Nie ma najlepszej metody tworzenia notatek. Każdy z nas powinien wybrać schemat indywidualny i się go trzymać. Warto dostosować się do pewnych reguł, aby wokół nie zapanował chaos. Po pierwsze, notujemy najważniejsze dane, bez wpisywania fragmentów dialogów i monologów słowo po słowie. Po drugie, przy każdej notatce warto podawać datę i klienta. Po trzecie, pisz własnymi słowami, używać fraz-kluczy dla danego komunikatu. Po czwarte, notuj bardzo krótko i zwięźle – zawsze ręcznie. Możesz używać także symboli, grafów i rysunków. Po piąte, podziel zagadnienia na akapity i pozostaw miejsce na dopiski. Warto stosować także podkreślenia, wypunktowania oraz skróty.

Idealne notatki biurowe są czytelne i logiczne. Informacje zawierające dużo treści są podzielone w graficzne segmenty lub akapity. Nie oszczędzaj na papierze, liczy się przekaz wizualny.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Post Author: Grzegorz Kozłowski

Grzegorz Kozłowski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *